Hur användarvänlig är din hemsida egentligen?

Studier har visat att upp emot 88% av användare är mindre benägna att återkomma till en hemsida efter en dålig användarupplevelse. Ger du inte användarna det de vill ha kommer de inte tillbaka.

5 tips för att se om din hemsida är användarvänlig

1. Är din hemsida mobilanpassad?

En bra måttstock om din hemsida är ”up to date” är att gå in på din hemsida i telefonen. Ser det ut på samma sätt som när du surfar på din dator, eller har du ett utseende som är anpassat till din mobiltelefons storlek? Fler använder idag mobiltelefonen för att söka information om produkter och tjänster, även inom B2B.

2. Hur är laddningstiden?

Den generella användaren är stressad. Hen möts av så mycket information jämt och har inte ork eller tid att invänta att just din hemsida laddas klart. Tar det längre tid än 2 sekunder är det önskvärt att se över detta. 2 sekunder låter inte som någon lång tid, men på webben är det en evighet.

3. Fungerar länkar och undersidor?

Leder länkarna dit de säger? Användare blir otroligt frustrerade när de inte kommer åt undersidor och länkar som det förväntas. Lita inte på att de fungerade för två år sedan, utan kolla idag! Det finns verktyg som är gratis för detta.

4. Lyssnar du på dina besökare?

Är det ofta frågor som dyker upp i supporten, eller i sociala medier? Om det är återkommande frågor gällande samma sak så kan det bero på att användaren har svårt att hitta eller förstå informationen på din hemsida.

5. Har du relevant information på din hemsida?

Är det mycket information och många olika erbjudanden på din hemsida? Om det är mycket som händer kan det vara svårt för användaren att orientera sig och ta del av relevant information på ett enkelt sätt. Då kan det vara dags att se över vad och vilken information som ska finnas. Man ska aldrig underskatta fria ytor, då den lyfter fram innehållet och gör det lättare att ta till sig innehållet.

Sammanfattning

Ett företags hemsida är ett levande medium, därför är det viktigt att hela tiden förbättra hemsidan så att den presterar maximalt. Det är viktigt att förstå sina målgrupper, att granska och utvärdera hur besökaren ser dig och din verksamhet. Hemsidan är ofta det första intrycket en potentiell kund eller jobbsökande får av din verksamhet. En tydlig bild av din verksamhet är viktigt för att användaren lättare ska förstå vad just du kan erbjuda. Det är viktigt för ditt varumärke och din fortsatta överlevnad.