Oct 1, 2020

5 enkla tips för att öka din synlighet på webben

1. Optimera din webbplats för organisk sökning


Många affärsrelationer idag börjar med att någon har skrivit in ett sökord eller en sökfras på Googles sökmotor, som är den som används mest i Sverige. Känner du som företagare till de söktermer som dina potentiella kunder använder för att hitta din webbplats, blir det mycket lättare att få fler och rätt besökare. Söktermerna kan vara specifika för dig, till exempel ett varumärke eller produktnamn. Eller så kan de innehålla attribut eller fördelar som "helt naturligt", "gratis leverans" eller något annat som skiljer dig.

I Google Analytics kan du se vilka termer dina besökare har använt för att hitta dig och använda dessa nyckelord för att optimera ditt innehåll. Det är också bra att ta en titt på de termer och ord som dina konkurrenter använder på deras webbplatser eller i sociala medier.

Nyckelord och fraser du ska använda dig av, bör vara samma ord som en kund skulle använda. Tänk på hur din kund skulle beskriva ditt företag och vad du erbjuder i enkla termer. Se sedan till att dessa ord används på hela din webbplats. Undvik att använda ”interna” beskrivningar och ord.

Google Search Console är ett annat kostnadsfritt verktyg som du kan använda för att se hur ofta din webbplats visas i sökresultaten, vilka söktermer som får flest besökare och hur många som klickar på din webbplats i sökresultaten.

Här är några tips som hjälper dig på vägen till en sökordsoptimerad webbplats.


  • Struktur och text. Se till att din webbplats har en tydlig struktur med rubriker (H1), underrubriker (H2, H3 osv) och text med hög läsbarhet, här är det viktigt med både fontstorlek, radavstånd och kontrast. Det är också bra att förbättra läsbarheten med viktiga textavsnitt i punktform. Textinnehåll ska vara relevant och beskrivande för din verksamhet. Skriv unika sidbeskrivningar (page descriptions) för de olika sidorna på din webbplats.

  • Nytt innehåll. Uppdaterat innehåll som blogginlägg, artiklar, publikutlåtanden och annat innehåll hjälper till att förbättra din sökrankning på Google.

  • Optimera dina bilder. Eftersom Google är mycket bättre på att indexera ord än visuella element, då kan bilder och videor hjälpa till att öka din Google-ranking om de är optimerade för visning på mobila enheter. Och se till att varje bild innehåller en kort alt-text som beskriver bilden för att ge sökmotorn ett textalternativ att tolka.


2. Relevant innehåll på landningssidor


Att dirigera en potentiell kund som gjort en sökning till en dedikerad målsida med relevant innehåll han eller hon är intresserade av, hjälper dem att interagera med din webbplats och i slutändan är möjligheten att de blir kund större. Använd de du vet om dina målgrupper för att skapa sidor som där innehåll är anpassat efter besökarens intresse. Att skapa relevanta landningssidor är extra viktigt om de kommer från en kampanj, nyhetsbrev eller ett inlägg i sociala medier.  

Om du bygger en landningssida med ett registreringsformulär kan du skapa en tagg för den sidan, så att alla som går med i din publik där är taggade för framtida personlig e-postuträckande. Taggar hjälper dig att enkelt skicka riktade e-postmeddelanden, inklusive allt från automatiserade välkomstmeddelanden för nya prenumeranter till en serie kampanjer som markerar länkar till innehåll på din webbplats.



3. Ökad synlighet med digital annonsering


Använd betald annonsering som t ex Google Ads för att komma högre på sök, räckviddsannonsering med banners och display eller sponsrade inlägg i sociala medier för större spridning. Annonsering på Facebook, Instagram eller Linkedin är bra om du vill rikta dig mot specifika grupper uppdelade på yrke, ålder, kön, intressen eller utbildningsnivå.


4. Driv webbtrafik med e-postmarknadsföring


E-postmarknadsföring är ett kraftfullt verktyg för att bygga kundlojalitet, informera kunder om nya produkter eller dela med sig av ny kunskap. En viktig tumregel är att nyhetsbrevet inte ska innehålla mer än 20% sälj och resten av värde för läsaren. Annars är det lätt att du tappar prenumeranter. Du har tillgång till mängder av data som gör att du kan skicka riktat innehåll som är relevant för olika segment.


5. Engagera din publik på sociala medier


Återanvänd innehåll som du är använder på din webbplats, till exempel artiklar, foton eller kampanjer, även i sociala medier. Det är viktigt att välja den sociala kanal som fungerar bäst för ditt erbjudande - och som du hanterar effektivast. Det kan variera beroende på din verksamhet och din målgrupp. Till exempel är LinkedIn ett bra val om du vill marknadsföra ett ”White paper” eller ett webbinar för en specifik professionell intressegrupp. Det bästa är att testa sig fram för att se var du får mest effekt, det hjälper dig också att se var du ska lägga mest tid och resurser.


Är det värt jobbet och tiden?


Som småföretagare är du oftast upptagen och fokuserad på nätverkande, och kalla telefonsamtal försöka boka in så många säljmöten du kan, men det är viktigt att ta sig tid att jobba med digital marknadsföring och sin webbplats. Det kan betyda att de där kalla säljsamtalen faktiskt går smidigare och lättare. Hemsidan är kanske den första kontakt en potentiell kund har med dig, och därför är det viktigt att den är relevant, informativ och inspirerande. Du kan ha den bästa webbplatsen i världen, men om du inte driver trafik till den kommer du att missa många nya affärsmöjligheter för ditt företag. Hinner du inte med? Kontakta mig, jag hjälper dig.

Oct 13, 2020
Annonsera på Linkedin och nå nya kunder

LinkedIn har passerat 645 miljoner användare och är en kraftfull plattform där du kan nå din målgrupp, antingen via annonsering eller organisk räckvidd.

Oct 6, 2020
B2B företag har mycket att tjäna på E-handel

E-handel mellan företag är på gång, men utvecklingen går långsamt. Trots att antalet b2b-företag som säljer över nätet ökar, är det fortfarande bara ett av fyra som erbjuder tjänsten.

Oct 1, 2020
5 enkla tips för att öka din synlighet på webben

SEO, annonsering, sociala medier, e-post och fler idéer för att få besökare till din webbplats. En bra webbplats som är sökbar är kanske det viktigaste för ett litet företag ska växa.