Oct 13, 2020

Annonsera på Linkedin och nå nya kunder

Utan säljleads, inga nya affärer. Ja, så är det ju faktiskt. Att hitta och kontakta potentiella kunder är därför en naturlig del av din vardag som säljare. Men måste nykundsförsäljning vara lika med en massa kalla telefonsamtal? Nej, verkligen inte – ge LinkedIn en chans!

LinkedIn har passerat 645 miljoner användare och är en kraftfull plattform där du kan nå din målgrupp, antingen via annonsering eller organisk räckvidd. Om du ska annonsera på LinkedIn är det avgörande att du vet hur du väljer din målgrupp. Det finns många kriterier för ditt urval. Urvalen grundas på informationen som finns i våra profiler såsom erfarenhet, sysselsättning, intressen och utbildning. (“Dåligt” ifyllda profiler kanske inte går att nå pga att sådan info saknas.) Om du tänker strategiskt när du väljer inriktning på din målgrupp kommer det att leda till ett bättre resultat för dina annonser och hur ditt budskap tas emot. Det ger helt enkelt ett bättre engagemang och en högre konverteringsgrad.

Hitta nya kunder med tvilling-användare

En smart funktion för att hitta nya liknande kunder som era befintliga är funktionen tvilling-användare. Funktionen gör exakt som det låter – den hittar tvillingar till dina valda målgrupper eller din “ideal customer”. Urvalen baseras på existerande kunder, besök till din webbplats och önskade användare. Funktionen fungerar även om du vill nå ut till företag och inte bara användare.

4 Tips till en lyckad ­annons på Linkedin

Annonsering på Linkedin fungerar ungefär på samma sätt som Facebooks och Googles annonser. Som marknadsförare väljer du hur mycket du är beredd att betala per klick och bestämmer vilken målgrupp du vill nå. Sedan visas dina annonser för användarna utifrån hur mycket du betalar jämfört med andra som vill nå samma målgrupp och hur bra annonsen fungerar (hur mycket mottagarna klickar). Det är enkelt att komma igång och allt som krävs är ett Linkedin­konto och ett betalkort.

1. Målgrupp

Du kan specificera målgruppen för dina annonser utifrån kriterier som geografisk plats, företag, bransch, storlek på företaget, jobbtitel, befattning, ålder och kön samt tillhörighet till olika Linkedingrupper (Läs mer om kriterier längre ner på sidan). Tänk på att olika företag ofta har olika benämningar och titlar på vad som i praktiken är samma jobb. Och beroende på företagens storlek kan en och samma person ha flera ansvarsområden eller ett område delas av flera personer.


2. Lägg tid på innehållet

De vanliga annonserna på Linkedin är mycket begränsade i utrymmet. Annonstexten får endast innehålla 75 tecken och rubriken 25 tecken. ­Bilden får högst vara 50 gånger 50 punkter. Det är utmanande begränsningar för dig som vill skapa annonser. Varje tecken räknas och det gäller att verkligen ­renodla och fokusera budskapet till själva essensen. Avsett lite extra tid till att experimentera med annonstexten för att hitta fram. Bildformatet är litet, så där gäller det att välja och beskära din bild så att den förmedlar något även i det lilla formatet. Gå så nära ditt motiv som möjligt så att det inte blir för smått på bilden.


3. Testa flera ­versioner av annonserna

Dina annonser på Linkedin organiseras i kampanjer. En kampanj kan innehålla flera varianter av annonser. Linkedin rekommenderar att du skapar minst tre versioner där du varierar text, bild och rubrik något för att se vad som fungerar bäst. De annonser som fungerar bäst kommer att ­premieras av systemet och få fler visningar.
När du ser vilka annonsvarianter som inte fungerar kan du pausa och ta bort dem. Det går självklart att ha fler än tre varianter i samma kampanj. Om dina annonser inte når en klickfrekvens på minst 0,025, vilket räknas som medelvärdet i ­Linkedinnätverket, avpublicera dem och testa att utforma dem på något annat sätt.

4. Bjud rätt och få mer PANG

Annonssystemet kommer att föreslå ett intervall för priset per klick på din annons som beror på konkurrensen om din målgrupp. Därefter får du bestämma vad du är beredd att betala för klick. Det vanligaste rådet är att lägga ditt eget bud nära den övre gränsen av det föreslagna intervallet för att se till att annonsen över huvud taget visas. Din dagliga budget gör att du inte riskerar att betala mer än du är ­villig varje dag. Utvärdera resultatet och justera budget och ditt bud efterhand.

Varför annonsera på Linkedin?

Linkedin har 690 miljoner medlemmar i över 200 länder som har angett sina yrkestitlar och jobbeskrivningar, såväl nuvarande som före detta. I Sverige har nästan 3 miljoner personer ett Linkedinkonto, varav många är beslutsfattare inom sitt område. Det gör det till en potentiellt värdefull yta för den som vill nå personer med vissa yrkeskunskaper, positioner eller inom specifika branscher.

Perfekt för till exempel:

  • Bygga varumärkeskännedom
  • Hitta kundtvillingar
  • Rekrytera duktiga människor
  • Bygga kundlojalitet
  • b2b-marknadsföring

Följande kriterier för din målgrupp kan du välja mellan:

Plats

  • Plats: Innebär att du når medlemmar baserat på var de bor eller befinner sig. Geografisk plats är baserad på informationen som vi på LinkedIn har skrivit på våra profiler.

Företag

  • Företagets kontakter: Tillåter dig att nå 1:a handskontakter bland de anställda på de företag du väljer. Det här är enbart tillgängligt för företag med fler än 500 anställda.
  • Företagets bransch: Den primära branschen för det företag där medlemmarna på LinkedIn är anställda.
  • Företagets storlek: Tillåter dig att nå medlemmar baserad på storleken på företaget de arbetar på. Företagets storlek bestäms genom det antal anställda som som är kopplade till företagets LinkedIn-sida.
  • Företags namn: Den organisation som man anger som sin arbetsgivare. (Förutsätter att den anställde väljer en organisation som har en LinkedIn-sida.)
  • Företagets följare: Tillåter dig att nå dina egna följare på företagssidan. För att använda den här kriteriet måste ditt annonskonto vara associerat till din företagssida.

Demografi

  • Ålder: En uppskattning av hur gammal en person är och som baseras på informationen på en profil.
  • Kön: Välj kvinna eller man. Det är baserat på informationen på en medlems profil.

Utbildning

  • Studieinriktning: Den huvudsakliga studieinriktningen inom en medlems examen. Standardiserat från medlemsangivna examina.
  • Skolor: Skola, högskola, universitet eller annat läroinstitut där en medlem genomfört en utbildning.
  • Examina: Erkända titlar från högskola, universitet eller annat läroinstitut.

Jobberfarenhet

  • Jobbfunktion: Baseras på standardiserade grupperingar av jobbtitlar som anges av LinkedIn-medlemmar.
  • Yrkesnivå: Beskriver nivå och inflytande för en medlems aktuella roll inom sin organisation.
  • Jobbtitel: När medlemmar uppdaterar sina LinkedIn-profiler med nya roller grupperas dessa jobbtitlar av LinkedIns algoritmer och ordnas i standardiserade titlar.
  • Kompetens: Mycket relevanta nyckelord som hittas i en medlems profil- och kompetensavsnitt som anger expertkunskaper inom ett visst område. Medlemsangivna kompetenser i avsnittet Kompetenser och intyg, kompetenser som nämns i deras profiltext eller kompetenser som går att härleda från deras listade kompetenser.
  • Erfarenhetsår: Du kan nå en målgrupp baserat på antal år av yrkeserfarenhet under deras karriär. LinkedIn utesluter eventuella luckor i erfarenhet och dubbel-räknar inte heller överlappande befattningar.

Intressen

  • Medlemsgrupper: LinkedIn-grupper där medlemmar som delar intressen eller yrkesmässiga kopplingar kan samlas, upptäcka ny information och ställa frågor. Obs! För att förhindra diskriminering vid målinriktning på grund av skyddade personliga egenskaper får medlemsgrupper inte användas på ett exkluderande sätt vid annonsering.
  • Medlemsintressen: Intressekategorier som identifieras av och uttolkas från medlemmens handlingar och engagemang i innehåll på LinkedIn.

Kontakta mig om du vill komma igång med annonsering på Linkedin.

Mobil: 0766/321115

E-post: thomas@alvestav.se

Oct 13, 2020
Annonsera på Linkedin och nå nya kunder

LinkedIn har passerat 645 miljoner användare och är en kraftfull plattform där du kan nå din målgrupp, antingen via annonsering eller organisk räckvidd.

Oct 6, 2020
B2B företag har mycket att tjäna på E-handel

E-handel mellan företag är på gång, men utvecklingen går långsamt. Trots att antalet b2b-företag som säljer över nätet ökar, är det fortfarande bara ett av fyra som erbjuder tjänsten.

Oct 1, 2020
5 enkla tips för att öka din synlighet på webben

SEO, annonsering, sociala medier, e-post och fler idéer för att få besökare till din webbplats. En bra webbplats som är sökbar är kanske det viktigaste för ett litet företag ska växa.