May 17, 2021

Bygg B2B-varumärke med innehållsmarknadsföring

Relevant och användbart innehåll

För att ni ska få bra effekt med er B2B-innehållsmarknadsföring behövs för kunden ett innehåll av värde.

Här får du processen för B2B-innehållsmarknadsföring från början till slut:

1. Hur du sätter ihop en innehållsstrategi
2. Hur du identifierar och förstår dina kundpersonas
3. Förstå din försäljningstratt
4. Sätta upp mål för ditt marknadsföringsarbete
5. Bevisade innehållsformat som fungerar för B2B-företag
6. Marknadsföringstaktik som du kan använda för att förstärka ditt innehåll

Att sätta ihop en B2B-strategi för innehållsmarknadsföring

För att få en framgångsrik B2B-marknadsföring behövs en genomarbetad strategi och du behöver veta:

· Företagets varumärkesposition
· Vilket värde du levererar för kunden
· Affärsmål
· Din strategiska plan

B2B-content marketing strategi

Skillnad mellan strategi och taktik:

Strategi = vad du ska göra
Taktik = hur du ska göra det

Din innehållsstrategi ska ge svar på "varför du ska använda innehållsmarknadsföring som en marknadsföringstaktik" och ge svar på det förväntade resultatet.

Att ha en innehållsstrategi hjälper organisationen att förstå hur ni ska jobba med innehållsmarknadsföring för att ge riktning.

Identifiera dina kundpersonas

Kanske än mer viktigare i B2B-marknadsföring än B2C, är att du bör identifiera och förstå dina olika kundgrupper på detaljnivå. Detta hjälper till att bygga en mycket mer detaljerad bild av idealkunden, där personliga motiv, vad de värdesätter i ert varumärke, vilken typ av kommunikation de föredrar kan ingå i en kundpersonas. När du väl vet vilka de olika grupperna av dina kunder är kan du bygga en strategi kring var och en av dessa och skapa innehåll av värde.

Förstå din försäljningstratt

För att lyckas med B2B-innehållsmarknadsföring bör du förstå hur innehållet du skapar passar in i de olika faserna i din försäljningstratt och till skillnad från när man arbetar med B2C har ett B2B-varumärke ofta en mer komplicerad försäljningstratt.

En enkel försäljningstratt ser ut så här:

B2B-marknadsstrategi

Men verkligheten är att försäljningstratten för många B2B-marknadsförare är mycket mer komplex.

Det är viktigt att verkligen förstå hur din specifika tratt ser ut, så att du kan använda den här informationen för att effektivt kartlägga en strategi för att rikta in potentiella kunder i varje steg.

Syfte och att sätta mål

Skapa innehåll med ett syfte.

Det innebär att veta exakt varför du skapar just det innehåll du producerar, samt att sätta mål för varje aktivitet så att du kan mäta effekten.

Vi kan på olika sätt definiera syftet med innehållet vi skapar:

· Att ranka på sökmotorerna och driva organisk trafik
· För att få nya inlänkar
· Att driva nya leads genom försäljningstratten
· Att driva socialt engagemang
· Att öka medvetenheten

Och det betyder då att de mål ni ställer in för innehållet kan vara:

· Nya genererade leads
· Ökad organisk trafik
· Social räckvidd och engagemang
· Nya inlänkar med kvalitet
· Påverkan på varumärkets synlighet

Jun 14, 2021
Smyglansering av teknikföretaget Mivo

Nu ökar vi takten för Mivos marknadsföring och förbereder oss för kundbearbetning och nyförsäljning under hösten.

May 31, 2021
Nytt samarbete med Andara Group

Andara Group erbjuder rekryterings- och bemanningstjänster inom främst ekonomi, kontor och administration.

May 17, 2021
Bygg B2B-varumärke med innehållsmarknadsföring

För att nå framgång med B2B-innehållsmarknadsföring behövs för kunden ett användbart och informativt innehåll.