Feb 21, 2019

Använd relevanta nyckeltal för att mäta webbplatsen

Använd digitala KPI:er för att utveckla er webbnärvaro

KPI är en förkortning för Key Performance Indicator och är ett mått på utfallet och effektiviteten av dina aktiviteter. Själva idén är att identifiera nyckeltal som visar hur företaget utvecklas. Ungefär som en kompass ger dessa nyckeltal hjälp att navigera marknadsaktiviteterna för att nå uppsatt mål på bästa sätt. Det handlar om att identifiera några kanaler där man vill synas, samt att man sätter en budget, utifrån det skapar en webbstrategi för den specifika verksamheten och den målgrupp man identifierat. Detta blir naturligtvis mer komplext för större verksamheter, men tipset är att försöka hålla nere antalet KPIer eller nyckeltal.

Hur hittar man KPI:er eller nyckeltal att mäta mot?

Identifiera syftet med webbplatsen. Börja med att hitta det som är viktigast att mäta på er webbplats. Varför finns webbplatsen och vad är dess syfte? Omvandla svaret på syftet med sajten till något ni kan mäta så har ni hittat ert viktigaste nyckeltal eller huvudsakliga KPI.

Analysera vilka interaktioner på webbplatsen som är kritiska för att nå syftet med sajten för att hitta era KPI:er.  Är det att sälja, generera leads eller informera? Det kan vara ett skickat formulär, ett genomfört köp eller en läst artikel.

Om ni till exempel har en ”Tack-sida” som användarna landar på efter en tecknad prenumeration eller ett genomfört köp kan ni mäta hur många gånger den har visats. URL:er registreras automatiskt i Google Analytics.

Exempel på några nyckeltal
Återigen mät bara det mest relevanta. Fundera därför ut vilka mätetal som ger mest nytta och prioritera dem. Vad är det viktigaste som händer på din sajt och hur kan du mäta det?

Nedan några indikatorer man kan titta på:

Sökmotoroptimering / SEO:

  • Antal sökord på Topp-10 på Google
  • Konkurrensanalys, hur sökord placerar sig i förhållande till konkurrenterna
  • Över tid utvidga med fler sökord som når Topp-10
  • Vilka sökord leder fram till nya kunder och orders

Sökordsmarknadsföring:

  • Kostnad / klick (CPC)
  • Kvalitetsindex på sökorden
  • Kostnad / lead – konvertering
  • Placering

Sociala medier:

  • Antal följare, gillamarkeringar, kommentarer osv
  • Använd Facebook Pixeln för att mäta konverteringen av sponsrade aktiviteter

Google Analytics:

  • Trafikvolym
  • Tid på sidan och antal sidor man besökt
  • Beteenden på sajten, hur man navigerat, var man klickat sig vidare, och knappar man agerat på, (Call-to-Action CTA)
  • Öppningsandel på nyhetsbrev

Övergripande:

  • Vill man ju se att långsiktigt ger de aktiviteter man gör på nätet ett resultat i form av ökad omsättning, (ROI)
  • Användarundersökningar med frågor direkt till användaren ger ytterligare underlag
  • Lås dig inte till statistiken, tänk bland annat på säsonger, högtider, semesterperioder, nyheter och så vidare


Oct 13, 2020
Annonsera på Linkedin och nå nya kunder

LinkedIn har passerat 645 miljoner användare och är en kraftfull plattform där du kan nå din målgrupp, antingen via annonsering eller organisk räckvidd.

Oct 6, 2020
B2B företag har mycket att tjäna på E-handel

E-handel mellan företag är på gång, men utvecklingen går långsamt. Trots att antalet b2b-företag som säljer över nätet ökar, är det fortfarande bara ett av fyra som erbjuder tjänsten.

Oct 1, 2020
5 enkla tips för att öka din synlighet på webben

SEO, annonsering, sociala medier, e-post och fler idéer för att få besökare till din webbplats. En bra webbplats som är sökbar är kanske det viktigaste för ett litet företag ska växa.