KPI är en förkortning för Key Performance Indicator och är ett mått på utfallet och effektiviteten av dina aktiviteter. Själva idén är att identifiera nyckeltal som visar hur företaget utvecklas. Ungefär som en kompass ger dessa nyckeltal hjälp att navigera marknadsaktiviteterna för att nå uppsatt mål på bästa sätt. Det handlar om att identifiera några kanaler där man vill synas, samt att man sätter en budget, utifrån det skapar en webbstrategi för den specifika verksamheten och den målgrupp man identifierat. Detta blir naturligtvis mer komplext för större verksamheter, men tipset är att försöka hålla nere antalet KPIer eller nyckeltal.
Identifiera syftet med webbplatsen. Börja med att hitta det som är viktigast att mäta på er webbplats. Varför finns webbplatsen och vad är dess syfte? Omvandla svaret på syftet med sajten till något ni kan mäta så har ni hittat ert viktigaste nyckeltal eller huvudsakliga KPI.
Analysera vilka interaktioner på webbplatsen som är kritiska för att nå syftet med sajten för att hitta era KPI:er. Är det att sälja, generera leads eller informera? Det kan vara ett skickat formulär, ett genomfört köp eller en läst artikel.
Om ni till exempel har en ”Tack-sida” som användarna landar på efter en tecknad prenumeration eller ett genomfört köp kan ni mäta hur många gånger den har visats. URL:er registreras automatiskt i Google Analytics.
Exempel på några nyckeltal
Återigen mät bara det mest relevanta. Fundera därför ut vilka mätetal som ger mest nytta och prioritera dem. Vad är det viktigaste som händer på din sajt och hur kan du mäta det?
Nedan några indikatorer man kan titta på:
Skrapp är ett Google Chrome-tillägg och webbapp som hjälper dig att bygga prospektlistor från dina Linkedin-sökningar.
Beskrivning och tips på hur du använder Linkedin Sales Navigator Pro för att nå nya potentiella kunder.
Efter att Zenita Securitys webbplats fick uppfräschad design och uppdaterat innehåll ökade sessionstiden per besökare.