Mar 13, 2020

Utveckla er webbnärvaro med digitala KPI:er

KPI är en förkortning för Key Performance Indicator, ofta översatt till nyckeltal på svenska, och är ett mått på utfallet och effektiviteten av dina aktiviteter. Själva idén är att identifiera nyckeltal som visar hur företaget utvecklas.  Ungefär som en kompass ger dessa nyckeltal hjälp att navigera marknadsaktiviteterna för att nå uppsatt mål på bästa sätt.

Hur hittar man rätt KPI:er att mäta mot?

Identifiera syftet med webbplatsen. Börja med att hitta det som är viktigast att mäta på er webbplats. Varför finns webbplatsen och vad är dess syfte? Omvandla svaret på syftet med sajten till något ni kan mäta så har ni hittat ert viktigaste nyckeltal eller huvudsakliga KPI.

Analysera vilka interaktioner på webbplatsen som är kritiska för att nå syftet med sajten för att hitta era KPI:er.  Är det att sälja, generera leads eller informera? Det kan vara ett skickat formulär, ett genomfört köp eller en läst artikel.

Exempel på några KPI:er

Alltså, mät bara det mest relevanta. Vad är det viktigaste som händer på din sajt och hur kan du mäta det?

Sökmotoroptimering / SEO

  • Antal sökord på Topp-10 på Google
  • Konkurrensanalys, hur sökord placerar sig i förhållande till konkurrenterna
  • Över tid utvidga med fler sökord som når Topp-10
  • Vilka sökord leder fram till nya kunder och orders


Sökordsmarknadsföring

  • Kostnad / klick (CPC)
  • Kvalitetsindex på sökorden
  • Kostnad / lead – konvertering
  • Placering


Sociala medier

  • Antal följare, gillamarkeringar, kommentarer osv
  • Använd Facebook Pixeln och Linkedin Insight Tag för att mäta konverteringen av sponsrade aktiviteter


Google Analytics

  • Trafikvolym
  • Tid på sidan och antal sidor man besökt
  • Beteenden på sajten, hur man navigerat, var man klickat sig vidare, och knappar man agerat på
  • Öppningsandel på nyhetsbrev


Att tänka på!

Lås dig inte till statistiken, tänk bland annat på säsonger, högtider, semesterperioder, nyheter och så vidare.


Oct 13, 2020
Annonsera på Linkedin och nå nya kunder

LinkedIn har passerat 645 miljoner användare och är en kraftfull plattform där du kan nå din målgrupp, antingen via annonsering eller organisk räckvidd.

Oct 6, 2020
B2B företag har mycket att tjäna på E-handel

E-handel mellan företag är på gång, men utvecklingen går långsamt. Trots att antalet b2b-företag som säljer över nätet ökar, är det fortfarande bara ett av fyra som erbjuder tjänsten.

Oct 1, 2020
5 enkla tips för att öka din synlighet på webben

SEO, annonsering, sociala medier, e-post och fler idéer för att få besökare till din webbplats. En bra webbplats som är sökbar är kanske det viktigaste för ett litet företag ska växa.