Feb 21, 2019

Tips för dig med liten marknadsbudget

Så kan du som litet företag vara effektiv i din kommunikation trots en begränsad marknadsbudget.

Du har en fantastisk tjänst eller produkt. Nu gäller det bara att dina blivande kunder ska få veta det också. Även om du inte har en jättestor marknadsbudget så finns det massor av bra knep att ta till.

Vissa jag pratar med säger att de inte jobbar med marknadsföring. Efter ett par följdfrågor förstår jag att det innebär att de inte köper annonsplats. Men marknadsföring är så mycket mer. Det är den fysiska och digitala ytan där du träffar dina kunder, det är alla inlägg i sociala media, minsta mediekontakt och hur du framstår. Allt du gör kommunicerar.

Fem tips på hur du kan tänka när du jobbar med en liten budget.

  1. Var uppmärksam på PR
    Skrivs det en artikel om något på ditt område – var snabb och följ upp. Kanske är journalisten intresserad av en uppföljningsartikel med en mindre spelare som har en annan synvinkel?
  2. Tänk gerilla
    Finns inte pengarna får man skruva upp fantasin. Vad skulle din målgrupp få upp ögonen för? Satsa på att vara underhållande och sticka ut. Kanske kan en fyndigt formulerad stripening på bilen vara ett utmärkt första steg?
  3. Prioritera
    Det här vet du redan. Men som egenföretagare eller ledare för ett litet företag är det lätt att förledas av skickliga annonssäljare. Tänk efter före, annars kan det kosta.
  4. Nyttja dina bästa reklampelare
    Kunderna och alla som redan älskar din produkt eller tjänst är din nyckel framåt. Kan du underlätta för dem att sprida ditt företag? Kanske bjuda dom på lite värdefull kunskap i form utbildningar, webbinar eller guider. Word of mouth håller som bekant.
  5. Välj mellan tid eller pengar
    Att syssla med sociala medier må vara gratis, men det kostar rätt rejält i tid. Fundera på hur du bäst tillbringar din tid och var du skapar störst värde. Finns det noll pengar är det bara att kavla upp ärmarna och få det gjort. Men finns det en slant kan det vara värt att fundera på om du skapar störst värde för ditt företag genom att skruva ihop skrivbordet själv eller genom att vara ute och sälja?
Feb 16, 2021
Digital marknadsföring för Lantmännen Functional Foods

Nytt uppdrag inom digital marknadsföring för Lantmännen Functional Foods.

Jan 19, 2021
Bygg dina e-postlistor med Skrapp

Skrapp är ett Google Chrome-tillägg och webbapp som hjälper dig att bygga prospektlistor från dina Linkedin-sökningar.

Jan 18, 2021
Så hittar du nya säljleads med Linkedin Sales Navigator

Beskrivning och tips på hur du använder Linkedin Sales Navigator Pro för att nå nya potentiella kunder.