Jan 18, 2021

Så hittar du nya säljleads med Linkedin Sales Navigator

Det självklara valet för alla som jobbar med försäljning

LinkedIn Sales Navigator är ett kraftfullt CRM-verktyg för att på ett effektivt sätt hitta nya potentiella kunder och utveckla dina befintliga kundrelationer. Använd Linkedin Sales Navigator funktioner för att hitta prospekt och konvertera dessa till kunder. Den avancerade sökfunktionen gör att du kan använda upp till 20 olika filter för dina sökningar.

Exempel på sökfilter:

  • Bransch
  • Titel
  • Företagsnamn
  • Företagsstorlek
  • Plats
  • Sökord

För vem är Linkedin Sales Navigator?

LinkedIn Sales Navigator är utformat för alla typer av företag - stora som små. Utbudet av funktioner och prenumerationsalternativ innebär att nästan vem som helst kan dra nytta av att använda det i sin säljstrategi.

Säljteamet

Försäljningsteam i alla storlekar av organisationer har nytta av Linkedin Sales Navigator.  Med Linkedin Sales Navigator kan du lättare hitta rätt prospekts så att du effektivare når dina säljmål, dessutom ger Linkedin Sales Navigator dig förslag anpassade för hur du föredrar att sälja. Du kan sedan fokusera på de kunder du vill rikta in dig på och få uppdateringar om nya och befintliga kundrelationer.

B2B-försäljning

LinkedIn är kanske den bästa sociala plattformen för B2B-försäljning, här finns de flesta av företagsledare, inköpare och beslutsfattare inom alla typer av verksamheter. Sales Navigator låter dig skapa effektiva listor över befintliga kunder, potentiella kunder och hjälper dig att konvertera leads till försäljning.

Små företag

Om du är enmansföretagare eller driver ett mindre företag utan stora säljresurser, så kan det vara svårt att få tiden att räcka till för nya affärer. LinkedIn Sales Navigator gör hela processen mycket enklare, från att hitta nya säljleads till att ta första säljkontakten kan du spara värdefull tid.

Hitta personer som har en kundprofil

Om du redan känner till vilka profiler av personer du vill rikta in dig på med din nyförsäljning, då är det här verktyget perfekt för dig. Med Linkedin Sales Navigator kan du använda dig av avancerade sökfunktioner och effektivt hitta dina säljleads som har bäst potential att bli en ny kundrelation. Exempel på sökfilter du kan använda dig av är; geografisk område, storlek på företag, yrkeskategori, personer som finns i ditt nätverk i 1:a, 2:a och 3:e led.

För- och nackdelar med  Linkedin Sales Navigator

Det finns både positiva och negativa effekter med att använda LinkedIn Sales Navigator, men att fördelarna ändå väger upp mot nackdelarna.
Ofta beror dessa på vad du hoppas få ut från plattformen och vilken typ av strategi du använder. Nedan beskrivs några av de viktigaste för- och nackdelarna med LinkedIn Sales Navigator:

Fördelar

  • Ett omfattande verktyg. Oavsett om du är relativt ny inom försäljning eller med lång erfarenhet, så finns det funktionalitet för att på ett effektivt sätt förenkla din försäljning.
  • Håller dig informerad. Det finns automatiserade funktioner som håller dig uppdaterad med relevanta trender och rekommendationer. Du ser nyheter om företag som liknar dem du för närvarande arbetar med.
  • Listskapande. Du kan skapa listor baserat på en mängd olika filter, så att du kan segmentera dina insatser. Ett utmärkt verktyg för att skapa en databas för nykundsbearbetning.

Nackdelar

  • Användargränssnittet kan vara förvirrande. Även om LinkedIn ständigt arbetar med att förbättra användargränssnittet så kan det vara svårt att hitta.
  • Massor av information. Med den stora mängden data och information som plattformen skapar, kan det ibland vara svårt att veta hur man ska använda data på ett strukturerat sätt.
  • Dyrt för vissa. För vissa mindre företag och användare kan priset verka högt, men att använder man plattformen rätt så hämtar man snabbt igen kostnaden.

Hur du använder Linkedin Sales Navigator

Verktyget är ganska lätt att komma igång med, åtminstone på grundnivå. Så oavsett om du har erfarenhet av liknande plattformar eller inte kan du komma igång ganska snabbt. Så här kommer du igång med Sales Navigator:

Översikt

För att komma igång behöver du aktivera ditt konto. När du är aktiverad gör du dina försäljningsinställningar.

Linkedin Sales Navigator frågar dig vilka dina mål och syften är. Utifrån dina svar kommer det att skapas en lista över personer och företag som matchar dina filter. Du kan redigera dessa senare.

När dina preferenser är klara kommer du till din första sökning, allt du behöver göra är att klicka på sök. Härifrån kan du nu se alla företag och personer som matchar dina filter.

Segmentera din målgrupp

Börja med att under inställningar ställa in så att du får segmentering av dina kunder efter branscher, bolag, storlek och så vidare. Detta är en av de viktigaste sakerna med Sales Navigator - att du gör detta jobb ordentligt, eftersom det är denna segmentering som avgör vilken kvalité på dina föreslagna leads du kommer att få upp i ditt flöde.

Linkedin sales navigator - målgruppsinställningar

Hur man använder inriktning

Som säljare är det troligt att du redan har data och en profil på din målgrupp. Linkedin Sales Manager låter dig använda den informationen och hitta potentiella kunder.

Genom att använda avancerade sökfilter kan du begränsa din lista över potentiella kunder. Det finns flera sökkriterier som du kan välja mellan, det gör det möjligt att detaljerat rikta in sig på leads som man vill nå.

Tips för att få ut det mesta av LinkedIn Sales Navigator

Som med många andra tjänster finns det flera knep som kan hjälpa dig med Sales Navigator:

  • Använd InMail. En av de mest kraftfulla funktionerna i Sales Navigator är InMail. Det hjälper dig att nå potentiella potentiella kunder, även om du inte är ansluten till dem på LinkedIn. Du kan skicka meddelande så det första de ser från.
  • Använd PointDrive. Om du är en innehållsproducent (vilket du borde vara) hjälper PointDrive dig att få ditt innehåll nå rätt personer. Du kan se till så att potentiella och befintliga kunder verkligen får ta del av ditt publicerade innehåll.
  • Använd insikter. Det finns flera smarta analyser som kommer med Sales Navigator. Följ upp hur dina aktiviteteter presterar och håll koll på trender inom branschen.

Gratis version eller Premium-version

Om du precis har börjat använda dig av Linkedin för att bygga ditt nätverk, kan det vara svårt att se om den extra kostnaden för Linkedin Sales Navigator är värt pengarna. Det är klart att det går att jobba med leadgenerering och försäljning med ett gratis konto. Du kan skicka kontaktförfrågningar, skicka innehåll och skicka meddelanden till människor utan att behöva betala något. Men du missar dock många funktioner som gör ditt arbete både effektivare och enklare.

Ett bra sätt att testa är att betala per månad, då kan du när som helst avbryta ditt abonnemang. Betalar du för hela året blir det dock billigare per månad, men då kan du inte avbryta och få pengar tillbaka.

Sales navigator pro kostar 599:-/månad

Skapa en försäljningsstrategi

Med Sales Navigators kraftfulla verktyg är det viktigt att du har en försäljningsstrategi i åtanke innan du börjar. Men hur ska den se ut? Det beror på vilken typ av verksamhet du arbetar för. Det finns dock några punkter som är viktiga i alla storlekar av företag och branscher:

  • Lär känna din målgrupp. När det gäller leadsgenerering är det viktigt att du vet vem du ska rikta dina insatser mot.
  • Ge värde. Människor använder LinkedIn som ett professionellt nätverksverktyg. Som sådan vill de ha högkvalitativt innehåll och värdefulla kontakter.
  • Bygg relationer. Att få fler att vilja följa dig eller skapa kontakt är inte helt enkelt, men handlar mycket om att bygga förtroende Du behöver engagera de personer du hoppas göra affärer med och visa din expertis och kunskap.

Sammanfattning

Även om Linkedin Sales Navigator är ett verktyg för att skapa nya leads och ökad försäljning, ger det också nya affärsinsikter och möjlighet till relationsbyggande. För att skapa nyförsäljning är det en effektiv och viktig plattform som alla som jobbar med försäljning borde testa.

Även om det inte är perfekt så uppväger fördelarna definitivt nackdelarna. Statistiken talar för sig själv - de som använder Sales Navigator tenderar att ha större framgång när det gäller att skapa nya säljleads jämfört med gratisversionen.

Feb 16, 2021
Digital marknadsföring för Lantmännen Functional Foods

Nytt uppdrag inom digital marknadsföring för Lantmännen Functional Foods.

Jan 19, 2021
Bygg dina e-postlistor med Skrapp

Skrapp är ett Google Chrome-tillägg och webbapp som hjälper dig att bygga prospektlistor från dina Linkedin-sökningar.

Jan 18, 2021
Så hittar du nya säljleads med Linkedin Sales Navigator

Beskrivning och tips på hur du använder Linkedin Sales Navigator Pro för att nå nya potentiella kunder.