LinkedIn Sales Navigator är ett kraftfullt CRM-verktyg för att på ett effektivt sätt hitta nya potentiella kunder och utveckla dina befintliga kundrelationer. Använd Linkedin Sales Navigator funktioner för att hitta prospekt och konvertera dessa till kunder. Den avancerade sökfunktionen gör att du kan använda upp till 20 olika filter för dina sökningar.
Exempel på sökfilter:
LinkedIn Sales Navigator är utformat för alla typer av företag - stora som små. Utbudet av funktioner och prenumerationsalternativ innebär att nästan vem som helst kan dra nytta av att använda det i sin säljstrategi.
Försäljningsteam i alla storlekar av organisationer har nytta av Linkedin Sales Navigator. Med Linkedin Sales Navigator kan du lättare hitta rätt prospekts så att du effektivare når dina säljmål, dessutom ger Linkedin Sales Navigator dig förslag anpassade för hur du föredrar att sälja. Du kan sedan fokusera på de kunder du vill rikta in dig på och få uppdateringar om nya och befintliga kundrelationer.
LinkedIn är kanske den bästa sociala plattformen för B2B-försäljning, här finns de flesta av företagsledare, inköpare och beslutsfattare inom alla typer av verksamheter. Sales Navigator låter dig skapa effektiva listor över befintliga kunder, potentiella kunder och hjälper dig att konvertera leads till försäljning.
Om du är enmansföretagare eller driver ett mindre företag utan stora säljresurser, så kan det vara svårt att få tiden att räcka till för nya affärer. LinkedIn Sales Navigator gör hela processen mycket enklare, från att hitta nya säljleads till att ta första säljkontakten kan du spara värdefull tid.
Om du redan känner till vilka profiler av personer du vill rikta in dig på med din nyförsäljning, då är det här verktyget perfekt för dig. Med Linkedin Sales Navigator kan du använda dig av avancerade sökfunktioner och effektivt hitta dina säljleads som har bäst potential att bli en ny kundrelation. Exempel på sökfilter du kan använda dig av är; geografisk område, storlek på företag, yrkeskategori, personer som finns i ditt nätverk i 1:a, 2:a och 3:e led.
Det finns både positiva och negativa effekter med att använda LinkedIn Sales Navigator, men att fördelarna ändå väger upp mot nackdelarna.
Ofta beror dessa på vad du hoppas få ut från plattformen och vilken typ av strategi du använder. Nedan beskrivs några av de viktigaste för- och nackdelarna med LinkedIn Sales Navigator:
Verktyget är ganska lätt att komma igång med, åtminstone på grundnivå. Så oavsett om du har erfarenhet av liknande plattformar eller inte kan du komma igång ganska snabbt. Så här kommer du igång med Sales Navigator:
För att komma igång behöver du aktivera ditt konto. När du är aktiverad gör du dina försäljningsinställningar.
Linkedin Sales Navigator frågar dig vilka dina mål och syften är. Utifrån dina svar kommer det att skapas en lista över personer och företag som matchar dina filter. Du kan redigera dessa senare.
När dina preferenser är klara kommer du till din första sökning, allt du behöver göra är att klicka på sök. Härifrån kan du nu se alla företag och personer som matchar dina filter.
Börja med att under inställningar ställa in så att du får segmentering av dina kunder efter branscher, bolag, storlek och så vidare. Detta är en av de viktigaste sakerna med Sales Navigator - att du gör detta jobb ordentligt, eftersom det är denna segmentering som avgör vilken kvalité på dina föreslagna leads du kommer att få upp i ditt flöde.
Som säljare är det troligt att du redan har data och en profil på din målgrupp. Linkedin Sales Manager låter dig använda den informationen och hitta potentiella kunder.
Genom att använda avancerade sökfilter kan du begränsa din lista över potentiella kunder. Det finns flera sökkriterier som du kan välja mellan, det gör det möjligt att detaljerat rikta in sig på leads som man vill nå.
Som med många andra tjänster finns det flera knep som kan hjälpa dig med Sales Navigator:
Om du precis har börjat använda dig av Linkedin för att bygga ditt nätverk, kan det vara svårt att se om den extra kostnaden för Linkedin Sales Navigator är värt pengarna. Det är klart att det går att jobba med leadgenerering och försäljning med ett gratis konto. Du kan skicka kontaktförfrågningar, skicka innehåll och skicka meddelanden till människor utan att behöva betala något. Men du missar dock många funktioner som gör ditt arbete både effektivare och enklare.
Ett bra sätt att testa är att betala per månad, då kan du när som helst avbryta ditt abonnemang. Betalar du för hela året blir det dock billigare per månad, men då kan du inte avbryta och få pengar tillbaka.
Med Sales Navigators kraftfulla verktyg är det viktigt att du har en försäljningsstrategi i åtanke innan du börjar. Men hur ska den se ut? Det beror på vilken typ av verksamhet du arbetar för. Det finns dock några punkter som är viktiga i alla storlekar av företag och branscher:
Även om Linkedin Sales Navigator är ett verktyg för att skapa nya leads och ökad försäljning, ger det också nya affärsinsikter och möjlighet till relationsbyggande. För att skapa nyförsäljning är det en effektiv och viktig plattform som alla som jobbar med försäljning borde testa.
Även om det inte är perfekt så uppväger fördelarna definitivt nackdelarna. Statistiken talar för sig själv - de som använder Sales Navigator tenderar att ha större framgång när det gäller att skapa nya säljleads jämfört med gratisversionen.
Nytt uppdrag inom digital marknadsföring för Lantmännen Functional Foods.
Skrapp är ett Google Chrome-tillägg och webbapp som hjälper dig att bygga prospektlistor från dina Linkedin-sökningar.
Beskrivning och tips på hur du använder Linkedin Sales Navigator Pro för att nå nya potentiella kunder.