Sep 15, 2020

Så säljer du mer med digital marknadsföring B2B

Hos små och medelstora företag ökar satsningen på digital marknadsföring

Marknadsföring på nätet är närmast ett måste för företag som säljer till konsument. Men för den som vänder sig till företagskunder har det inte varit lika självklart. Marknadsföring business to-business (B2B) bygger oftare på personliga relationer. Därför har många företag jobbat vidare med traditionella kanaler, till exempel mässor, konferenser och andra event där kunder och leverantörer ses öga mot öga. Men nu förändras det snabbt. Två av tre B2B-företag säljer digitalt, visar e-handelsföretaget Litiums undersökning Svensk B2B-handel. Och andelen växer fort, enligt undersökningen.

Det är bland de de små och medelstora företagen som satsningen på digital försäljning nu ökar snabbast, enligt Svensk B2B-handel. Samtidigt har de inte lika mycket resurser att lägga på digital marknadsföring som de större företagen. Det gäller därför att välja rätt i det stora utbudet av digitala kanaler som står till buds. På nästa uppslag hjälper några ledande experter dig att utveckla dina affärer i rätt riktning, plus några varningens ord.

Så säljer du mer Business to Business:

1. Satsa på hemsidan
Den egna hemsidan bör vara navet i den digitala marknadsföringen. Här gäller det att snabbt få kontaktuppgifter till rätt person och övrig information som kan leda vidare till ett köpbeslut. En mobilanpassad sida är ett måste eftersom sökningar ofta börjar i telefonen.

2. Bjud på kunskap
Bjud in dina kontakter att prenumerera på ditt nyhetsbrev, men var noga med att berätta om det fantastiska innehållet som skapar värde för kunden. En bra regel brukar vara 90% kunskap och 10% sälj. Styr läsaren till hemsidan och se till så att någon typ av konvertering finns.

3. Finns med högt i Googles sökfält
Det är inte bara inom B2C som ett köpbeslut börjar med en googling, även inom B2B. Därför gäller det att synas högt i sökträffarna, det löser du genom att se till så att rätt sökord finns med i ditt innehåll. ett snabbare sätt är att köpa annonsplats hos Google, något som inte behöver kosta mer än några hundralappar i månaden för ett företag som begränsar sig till ett fåtal sökord. Men det betyder inte att du inte behöver jobba med innehållet på din hemsida.

4. Glöm inte sociala medier
Sociala medier har blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. En fördel med annonsering på Linkedin är att du kan rikta dina annonser mer mot din yrkesgrupp än andra medier. Linkedin är effektivare för B2B-företag än andra sociala medier när det gäller att hitta potentiella kunder, enligt statistik från branschorganisationen Content Marketing Institute. Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter och Youtube är andra sociala medier som kan användas för digital marknadsföring. Men försök inte vara överallt. Bättre att börja med en kanal och göra det bra.

5. Tänk på GDPR
Den som jobbar med utskick måste säkra att hanteringen inte strider mot dataskyddsförordningen GDPR, där det bland annat krävs tydlig information och samtycke till behandling av personuppgifter. Men lagen lägger inga hinder för att jobba med marknadsföring via e-post, enligt branschorganisationen Swedma.

6. Vänta med att ta luren
Vem har tid att svara på ett oväntat säljsamtal i jobbmobilen? Så kallade cold calls ger ofta dålig utdelning i förhållande till nedlagt arbete. Men i kombination med digital marknadsföring kan dina telefonsamtal ge bättre resultat. Med hjälp av program för automatiserad marknadsföring går det att få en bild av vilka som tagit del av hemsidan eller olika utskick och vad de visat intresse för innan de kontaktas.

Oct 13, 2020
Annonsera på Linkedin och nå nya kunder

LinkedIn har passerat 645 miljoner användare och är en kraftfull plattform där du kan nå din målgrupp, antingen via annonsering eller organisk räckvidd.

Oct 6, 2020
B2B företag har mycket att tjäna på E-handel

E-handel mellan företag är på gång, men utvecklingen går långsamt. Trots att antalet b2b-företag som säljer över nätet ökar, är det fortfarande bara ett av fyra som erbjuder tjänsten.

Oct 1, 2020
5 enkla tips för att öka din synlighet på webben

SEO, annonsering, sociala medier, e-post och fler idéer för att få besökare till din webbplats. En bra webbplats som är sökbar är kanske det viktigaste för ett litet företag ska växa.