Nov 9, 2020

Tips för bättre nyhetsbrev

Sätt upp mål med nyhetsbrevet

Innan börjar och skapar innehåll i ditt nyhetsbrev så bör du sätt upp mål för vad du vill uppnå med nyhetsbrevet. Har du kanske en ny produkt att berätta om? Är syftet kanske att bjuda på ny kunskap och bygga kundrelationer? Vill du driva trafik till din hemsida eller webbutik? Oavsett vilket mål du har med nyhetsbrevet så är detta det första steget. Du kommer att få bättre fokus och fatta bättre beslut när det gäller innehåll och erbjudanden om du har ett tydligt mål som du vill uppnå. Fundera också ut vad du behöver mäta för att veta om målet är uppnått eller inte. Öppningsgrader och klick på länkar kan vara bra att mäta. Men om syftet är att få fler samtal till order eller säljarna, då behöver du inte bry dig lika mycket om öppnings- och klickfrekvens, utan följa upp med respektive avdelning.

Skapa innehåll till nyhetsbrevet

När du har satt upp dina mål så är det dags att skapa innehåll. Tänk på att ju oftare du skickar nyhetsbrev, större krav ställs det på ett attraktivt innehåll för läsaren. Några exempel på innehåll du kan skriva om:

  • Dina produkter eller tjänster
  • Egenskaperna och fördelarna med dina produkter eller tjänster
  • Vad dina kunder tycker om dina produkter och tjänster
  • Vad som har hänt på företaget under den senaste tiden
  • Tips och råd som på ett eller annat sätt kan kopplas ihop med det du säljer
  • Omvärldsbevakning i den bransch du och dina kunder befinner er i

Om du till exempel skulle hitta en artikel som du tror att dina läsare skulle uppskatta så kan du alltid fråga ägaren om du får använda den i ditt nyhetsbrev. Kom dock ihåg målet med ditt nyhetsbrev så att du inte använder innehåll som leder kunderna bort från målet du satt upp. Gör också upp en tidplan för hur lång tid du tror att det kommer att ta för att skriva allt innehåll. Om du låter någon annan skriva åt dig så är det deras jobb att göra upp sin egen tidplan. Ditt jobb är i detta fall att ge den som skriver en deadline för när du måste ha materialet. Kom också ihåg att lägga in tid för korrläsning.

Bestäm hur ditt nyhetsbrev ska se ut

Det är bra att bestämma hur ditt nyhetsbrev ska se ut innan du skriver innehållet, då är det lättare att se hur mycket text som får plats. Ditt nyhetsbrev behöver inte vara superdesignat. Tvärtom. Fokusera på det du vill att läsaren ska göra. Syftet med designen är att göra det lätt för folk att läsa, skanna av och klicka på de olika delarna i nyhetsbrevet.

Kom ihåg att nyhetsbrevet ska vara mobilanpassat också eftersom det är många som läser mail i mobilen. Skapa en mall för nyhetsbrevet som du använder så behöver du inte bry dig så mycket om själva utseendet varje gång du skickar ut ditt nyhetsbrev.

Skriv innehåll och lägg in bilder

Att skriva själva nyhetsbrevet är den jobbigaste delen. Här kommer därför en struktur som du enkelt kan följa. När du följer den här strukturen kommer du hela tiden skapa intressant innehåll som dina prenumeranter vill läsa. En sak som du bör tänka på är att folk gillar att köpa från personer de känner. Eller i alla fall någon som de har en koppling till. Ett av syftena med ett nyhetsbrev är att få folk att lära känna dig och ditt företag, gilla dig och lita på dig. Därför är det en bra idé att alltid inleda nyhetsbrevet med något personligt. Men den första meningen bör besvara frågan, ”Vad får jag ut av att läsa det här?” Och den bör vara ihopkopplad med ämnesraden.

Du ska naturligtvis skriva om dina produkter och tjänster. Kanske har du släppt en ny uppdatering som är till nytta för kunden. Tänk också på hur du kan få dem att klicka sig vidare till din hemsida eller webbutik? När det gäller dina produkter så behöver du blanda produktegenskaper och fördelar för att få bästa möjliga resultat.

Ämnesrad och avsändarnamn

Ett av de värsta misstagen du kan göra när det gäller ditt nyhetsbrev är att ha en dålig rubrik i ämnesraden. Syftet med ämnesraden är att få folk att öppna mailet och bygga förväntan om vad som står i nyhetsbrevet. Att skriva ”Nyhetsbrev från företaget” är ingen bra idé eftersom frågan mottagaren ställer sig när han eller hon läser ämnesraden är, ”Vad får jag ut av det här?”. Det kan dock vara knepigt att få till en riktigt bra rubrik till ämnesraden. För att göra det enklare för dig så använd den här formeln; Intresse = fördelar + nyfikenhet.

Folk kommer att bli motiverade att öppna ditt nyhetsbrev om du utlovar någonting som är användbart. Men om de tror att de redan vet vad nyhetsbrevet handlar om så kommer de skippa att öppna det, speciellt om de har ont om tid. Därför behöver du både utlova någon typ av fördel och göra läsaren nyfiken att ta reda på mer genom att öppna.

När det gäller vilket avsändarnamn du använder så är det en bra idé att testa att sätta dit ett riktigt namn istället för info@foretaget.se som de flesta använder. Då är det bättre att skriva nyhetsbrev@foretaget.se men helst anna@foretaget.se . Det är dock något du bör testa för att se vilket avsändarnamn som fungerar bäst för just dig och ditt företag.

Korrekturläs utkastet

Om det är någon annan än du som skriver nyhetsbrevet så be dem att korrekturläsa texten och se till att det inte finns några stav- eller grammatiska fel. Om det är du själv som skriver så be en kollega, familjemedlem eller vän att korrekturläsa åt dig. Det är väldigt lätt att bli hemmablind när det gäller sina egna texter. Be dem även att läsa igenom texten för att se till att de förstår allt som du har skrivit.

Testa nyhetsbrevet

När du har skrivit klart ditt innehåll, bestämt vilka bilder du ska använda, korrekturläst texterna och skapat din mall – då är det dags att testa nyhetsbrevet. Varför då? Är det inte bara att skicka ut nyhetsbrevet? Skälet till att du ska testa ditt nyhetsbrev är att alla mailprogram och webbläsare läser koden i mailet på olika sätt.

Till exempel: Om ditt nyhetsbrev ser kanonfint ut i Gmail och i webbläsaren Chrome så kanske det inte ser speciellt bra ut i Microsoft Outlok eller i Apple Mail eller Safari.

Därför behöver du testa mailet i de mest populära mailprogrammen och webbläsarna. Du behöver också skicka ut ditt nyhetsbrev för att kolla så att alla länkar fungerar och går till rätt sidor på din hemsida eller webbutik.

Analysera och förbättra

Efter några dagar ska du följa upp nyhetsbrevet. Nådde du målen som du hade satt upp? Hur många var det som öppnade mailet? Gå igenom nyhetsbrevet och kolla vilka länkar som fick mest klick. Och hur många var det som utnyttjade ditt förmånliga erbjudande? Hur många nya ”leads” fick du in? Och så vidare. När du har gjort din analys så har du förhoppningsvis fått insikter om hur du kan förbättra innehåll och erbjudanden till ditt nästa nyhetsbrev.

Nov 9, 2020
Nytt samarbete med Axlås Solidlås

Nytt spännande samarbete med Axlås Solidlås för utveckling av varumärket.

Nov 9, 2020
Tips för bättre nyhetsbrev

Nyhetsbrev kan vara en riktigt effektiv marknadsföringskanal för att bygga kundrelationer och sälja mer.

Nov 2, 2020
Ny webbplats för Zenita Security

Zenita Security är ett specialistföretag inom teknisk säkerhet.